دومینیکا را بیشتر بشناسید

 دومینیکا ( Dominica ) با نام رسمی قلمرو مشترک المنافع دومینیکا (Commonwealth of Dominica) کشوری در جزیره ای در دریای کاراییب است .پایتخت آن روسو است. دومینیکا در 3 نوامبر 1978 از بریتانیا اعلام استقلال کرد. واحد پول آن دلار کاراییب شرقی نام دارد . دومینیکا از جزایر باذپناه و بخشی از منظقه آنتیل کوچک است و به خاطر طبیعت دست نخورده اش جزیره طبیعت کاراییب نامیده شده است. دومینیکا در جنوب گوادلوپ و در شمال مارتینیک واقع شده است مساحت دومینیکا ۷۵۰ کیلومتر مربع و جمعیت این کشور  ۷۱٫۲۹۳ نفر است . زبان رسمی این کشور انگلیسی است و زبان های کربول دومینیکایی و فرانسوی نیز به عنوان زبان های گفتاری استفاده دارند.جزیره دومینیکا از دیدگاه زمین‌شناسی جوان‌ترین جزیره آنتیل کوچک است و به این خاطر فعالیت‌های آتشفشانی و زمین‌گرمایی هنوز در آن دیده می‌شود. دریاچه جوشان، که دومین چشمه آب‌گرم دنیا است در دومینیکا واقع شده‌است. گونه‌ای طوطی به نام آمازون شاهانه پرنده ملی این جزیره است و نگاره آن بر روی پرچم دومینیکا نیز نقش بسته‌است.

اقلیم و موقعیت جغرافیایی جزیره دومینیکا

 جزیره دومینیکا همان‌طور که گفته شد در دریای کارائیب شرقی قرار دارد و جزء جوان‌ترین جزیره‌های آنتیل محسوب می‌شود. ساختار کلی این جزیره آتشفشانی است، اما جای نگرانی نیست؛ زیرا آتشفشان‌های این جزیره به ندرت فعال می‌شوند. به دلیل وجود همین آتشفشان‌ها است که این جزیره دارای خاک آبرفتی و حاصلخیز است و چشمه‌های آب گرم زیادی را نیز دارد. 

سیاست

 حکومت دومینیکا دموکراتیک و مردم سالار است. قوهٔ مقننه پارلمان دومینیکا است که وظیفه قانون‌گذاری را بر عهده دارد. رئیس کشور رئیس‌جمهور و رئیس دولت نخست‌وزیر است که با رأی مستقیم مردم برگزیده می‌شوند. 

اقتصاد

 دومینیکا برای جلب سرمایه برای توسعهٔ اقتصادی کشور، در مقابل سرمایه‌گذاری در پروژه‌های دولتی، تابعیت و حقوق شهروندی دومینیکا را به سرمایه‌گذار اهداء می‌کند. اقتصاد دومینیکا کاملاً به گردشگری، کشاورزی و اخذ مالیات سنگین وابسته است. 

تجارت بین‌المللی

 دومینیکا، منافع ابتکار حوضه کارائیب است که بسیاری از کالاها آمریکایی را با بخشودگی گمرک اعطا می‌کند. دومنیکا معتلق به انجمن عضو کارائیب غالباً انگلیسی زبان و بازار مشترک کاریکوم و سازمان‌های کشور کارائیب شرقی(OECS) است. 

صنعت خدمات مالی

 دومینیکا وضعیت معاف از مالیات را به شرکت‌های خارج از کشور ارئه می‌دهد. 

مهاجران اقتصادی

 شهروند رسمی شدن در کشور دومینیکا برای کسانی که دنبال تابعیت دوم هستند، معتبراست.   نشریه مدیریت ثروت حرفه ای فایننشال تایمز، کشور دومینیکا را به عنوان بهترین شهروندی جهان از طریق برنامه سرمایه‌گذاری در فهرست سالانه CBI خود قرار می‌دهد. سرمایه گذاران تابعیت دومنیکا را انتخاب می‌کنند زیرا؛ دومنیکا مقرون به صرفه‌ترین کشور از نظر سرمایه‌گذاری و روند درخواست ساده و کارآمد است. 

صنعت گردشگری

 دومنیکا عمدتاً آتشفشانی و دارای چندین سواحل است. کوه‌های دومینیکا، جنگل‌های بارانی، دریاچه‌های آب شیرین، چشمه‌های آب گرم، آبشارها، و نقاط غواصی، آن را به عنوان مقصد جذاب گردشگری محیط زیست تبدیل می‌کند طبیعت آتشفشانیِ جزیره، غواصان را به غواصی جذب خود کرده‌است. مسیر های دومبنبکا 

هوایی

 دو فرودگاه منطقه ای در این جزیره وجود دارد،. پرواز به دومینیکا نیازمند مسافرت از طریق سان خوآن، پورتو ریکو یا دیگر جزایر مجاور در کارائیب مانند مارتینیک، گوادلوپ، یا باربادوس است. 

جاده

 شبکه جاده ایی دومنیکا عمدتاً در امتداد خط ساحلی و در امتداد دره رودخانه‌ها قرار دارد. جاده‌های عمده بزرگراه‌ها دو خط هستند. 

-بزرگراه ادوارد اولیور للبانک

-بزرگراه دکتر نیکلاس لیورپول

  این جاده‌های اصلی به تازگی با کمک جمهوری خلق چین و اتحادیه اروپا بازسازی شد 

انرژی پاک

 دومنیکا بخش برق را از طریق؛ برق آبی، انرژی خورشیدی و انرژی زمین گرمایی تأمین می‌کند 

مردم

۸۶٫۸٪ مردم دومینیکا سیاه‌پوست، ۸٫۹٪ دورگه، ۲٫۹٪ سرخ‌پوستان کارائیبی،  ۰٫۸٪ سفیدپوست و ۰٫۷٪ از دیگر نژادها هستند.